Arvio
Emma Heinonen

Aamuruskon sumu, selkärangassa värähtelevät ääniaallot, kirkkaat neonvalot ja kaikkialle levittäytyvä suitsukkeen tuoksu. becoming-with on moniaistillinen kokemus, joka saa pohtimaan, mitä kokonaisvaltainen empatian ja yhteyden kokeminen voi tulevaisuudessa olla.

Tanssija-koreografi Wilhelmina Ojanen on työskennellyt ryhmänsä kanssa Pirkanmaan Tanssin Keskuksen house-taiteilijana vuonna 2021. Työskentelyprosessista syntyi ihmisen ja luonnon suhdetta tutkiva teos becoming-with, jota esitettiin joulukuussa Kenneli D.I.Y sisäskeittihallissa Tampereella.

Teoksessa yleisö istuu skeittiramppien ylätasanteella, katsoen esitystä ylhäältä alaspäin. Katsojan eteen levittäytyy punertava, graffitein ja neonvaloin jäsennelty katutaiteen maisema, joka kuljettaa tulevaisuuteen, science fictionin ja jonkinlaisen nykypäivän ihmisen jälkeiseen maailmaan.

Alun seesteinen ja aamuruskoa muistuttava tunnelma luodaan Tapani Rinteen elektronisen jazzmusiikin ja kaukaa lähelle valuvan savupilven yhdistelmällä. Esityksen edetessä sen tunnelma ja rytmi vaihtelevat soljuvasti vaiheesta toiseen. Musiikki ja esiintyjät ovat yhteydessä toisiansa aistien ja tanssijoiden välillä vallitsee kinesteettinen empatia.

Luonto-suhde ja yhteys kaiken välillä

becoming-with tutkii ihmisen suhdetta luontoon sekä sitä, miten yhteys asioiden ja eliöiden välillä ei ole koskaan vain yksisuuntainen. 

Teoksessa on nähtävissä Wilhelmina Ojasen vahvasti kuunteleva ja keskusteleva työote, jossa tanssijan oma kokemus nähdään arvokkaana osana kaikkea työskentelyä. Esiintyjät ovat voimakkaasti yhteydessä toisiinsa, tilaan ja musiikkiin. 

Pyöreää muotoa toistava tila ja tanssijoiden keskittyneisyys muodostavat kuplan, jota katsoja tarkastelee ulkopuolelta. Teosta ylhäältä päin seuraava yleisö kurkistaa tähän muodostuvaan kuplaan ja tulee tarkastelleeksi kuin jotakin mennyttä tai tulevaa.

Esityksen tila muodostaa liikekielen

Teoksen draaman kaari ei noudata perinteistä muotoa. Esiintyjien välinen kuuntelu luo toisteisuutta, josta katsoja voi valita, mihin katseensa lepuuttaa.

Kiinnostava ja yllättävä hetki syntyy, kun tilan takaosassa tanssija Kardo Shiwan putoaa ramppiin ja pilkistää pian esiin. Hetki laittaa esityksen liikkeelle ja asettaa katsojan kiinnostumaan, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Skeittihallin kaarevat muodot tarjoavat herkullisen kohteen liukumiselle ja raahaamiselle. Kuuntelun ja kosketuksen kautta sekä toisiinsa tukeutuen liikkuvat tanssijat luovat vaihtuvaa dynamiikkaa toistensa välille. Ramppia pysty- ja sivuttaissuunnassa kulkevat tanssijat haastavat painovoimaa ja luovat mielleyhtymän toisesta maailmasta.

Teos hivelee monia aisteja

Esityksestä muodostuu kiinnostava monia aisteja hivelevä kokemus. Ramppien päältä esiintyjiä valaisevat valot sekä kirkkaat neonvalot vilahtavat silmissä. Vahvasti tärähtelevät ääniaallot rauhoittavat ja tuudittavat katsojan esityksen tunnelmaan. Esityksen keskivaiheilla sytytetty suitsuke täyttään tilan maanläheisellä ja rituaalia muistuttavalla tuoksullaan. Useita aisteja hivelevä esitys juurruttaa ja pysäyttää katsojan paikalleen.

becoming-with onnistuu tarjoamaan kokonaisvaltaisen ja kiireettömän katsomiskokemuksen. Teos ei osoita mitään, vaan se tarjoaa ikkunan kokonaisvaltaisen empatian kokemiseen, mikä näkyy esiintyjien välillä ja tuntuu katsojan kehossa.

Kuva: Julius Töyrylä

Koreografia: Wilhelmina Ojanen yhdessä työryhmän kanssa
Esiintyjät: Hanna Kahrola, Janina Salmela, Wilma Seppälä, Kardo Shiwan
Muusikko ja esiintyjä: Tapani Rinne
Puku- ja tila-suunnittelija ja esiintyjä: Mirei Kato
Valosuunnittelija ja esiintyjä: Jaakko Sirainen
Tuotanto: Wilhelmina Ojanen ja Pirkanmaan Tanssin Keskus
Tukijat: Pirkanmaan Tanssin Keskus, Taiteen edistämiskeskus, Suomen Kulttuurirahasto, Tampereen kaupungin Kulttuuriyksikkö
Ensi-ilta: 17.12.2021, Kenneli D.I.Y sisäskeittihalli, Tampere