Orlando, oodi luonnolle tuo näyttämölle aistien ja esiintyjien moninaisuutta
13.11.2025
Tampereen teatterin Frenckell-näyttämöllä saa joulukuussa 12.12.2025 ensi-iltansa ilmastotunteita käsittelevä Orlando, oodi luonnolle. Teos on Tampereen Teatterin, Teatteri NEO:n ja Pirkanmaan Tanssin Keskuksen yhteistyö, joka on saanut avustusta Uudet klassikot -rahastosta.
Tanssiteoksen inspiraationa toimii Virginia Woolfin klassikkoromaani Orlando, jossa vivahteikkaat ja runolliset kuvaukset luonnosta kuvaavat myös päähenkilön tunnetilojen vaihtelua. Nyt nähtävässä näyttämöteoksessa Orlandon maailma yhdistyy muuttuvaan ilmastoon ja siitä herääviin ilmastotunteisiin.
Teoksessa tanssitaide tuodaan näyttämölle ennenkokemattomalla tavalla, sanoitetun tanssiesityksen muodossa. Kyseessä on uudenlainen saavutettavuuden käytäntöjä kehittävä tanssiesitys, joka ottaa huomioon näkövammaiset katsojat.
– Teoksen käsikirjoitusta kirjoittaessa pohdin, miten kuvailla tanssia, joka on taidemuodoista katoavaisin. Miten kuvaillaan liikettä, joka on kokoajan muutoksessa?, koreografi-ohjaaja Wilhelmina Ojanen pohtii.
Esityksessä kuullaan luovaa liikkeen kuvailua, puhetta ja ääntä, mikä kuvaa esityksen tapahtumia. Lisäksi esitys pyrkii olemaan moniaistillinen kokonaisuus, minkä jokainen katsoja voi tuntea, kuulla ja nähdä omalla tavallaan.
– Käytämme erilaisia materiaaleja ja keinoja (esim. rapisevat lehdet, vesi, ilman virtaus) tuomaan esityksen maailmaa lähemmäs yleisöä eri aistien kautta.
Teoksen suunnittelussa avustaa saavutettavuuskonsultti Milla Lindh Suomen Kuurosokeat ry:stä. Esityksessä teoksen maailma laajenee myös näyttämön lämpiöön, missä yleisö pääsee tunnustelemaan erilaisia teoksessa käytettäviä materiaaleja.
Uusia kokemuksia tanssiesityksessä esiintymisestä
Teatteri NEO on vuonna 2020 koolle kutsuttu tamperelainen näyttelijäryhmä. Ryhmään kuuluu kehitysvammaisia näyttelijöitä ja kaksi mentoria. Ryhmäläiset kokoontuvat viikoittaisissa perjantaitreeneissä, missä pidetään yllä näyttelijäntyöllisiä taitoja ja lisäksi he esiintyvät erilaisissa yhteistyöprojekteissa.
Orlandossa esiintyvät NEOlaiset Noora Hakala, Mari Heinilä, Leevi Paalanen. He kertovat harjoittelun sujuneen hyvin ja lähteneensä innolla mukaan.
– Se (harjoittelu) on tuntunut hyvin intensiiviseltä ja työskentelyssä on paljon yksityiskohtia, joita täytyy ajan kanssa hioa, Paalanen kertoo.
Orlandossa NEOlaiset ovat syventyneet erityisesti liikkeelliseen ilmaisuun. He pohtivat tanssiesityksen ja näytelmän eroja:
– Esitystä kerrotaan liikkeen ja tanssin keinoin, se tekee tekemisestä ja esityksestä erilaisen, Heinilä pohtii.
– Ei ole esimerkiksi vuorosanoja, ennemmin tanssia ja liikettä. Ei tarvitse muistaa vuorosanoja, joka on hyvä juttu näin ensikertalaiselle, Hakala kertoo.
Esiintyjät paljastavat kunkin hahmon kuvaavan esimerkiksi tiettyä aistia tai vuodenaikaa.
Monimuotoinen työryhmä tarjoaa inspiraatiota ja vaatii enemmän aikaa
Tanssiteos on luotu kuudelle esiintyjälle, joista viisi on näyttelijöitä ja yksi on tanssija. Tanssillinen ilmaisu on uutta suurelle osalle työryhmää ja sen harjoittelu on vaatinut aikaa.
Ojanen kertoo koreografian syntyneen erilaiset tarpeet huomioiden. Jokaista esiintyjää auttaa oma pari, selkeät koreografiset tehtävät sekä tarkasti ajoitetut sisääntulot ja poistumiset, mitkä takaavat sopivat lepohetket verhoissa.
– Tällä tavalla esiintyjät saavat toisistaan tukea näyttämöllä ja tuetaan sitä, että heillä on varma olo esiintyä.
Teosta on työstetty ohjattujen improvisaatiotehtävien kautta, mitä suuntaamalla teoksen raamit ovat lähteneet rakentumaan.
– Olen saanut todistaa monia rohkeuden, luottamuksen ja itsensä ylittämisen hetkiä, Ojanen ihailee.
Tanssija Kardo Shiwan kertoo monimuotoisessa työryhmässä työskentelyn tuntuvan hyvältä ja pohtii representaation merkitystä.
– Kaikissa projekteissa, joissa olen mukana, minulle on tärkeää, että työryhmässä on otettu huomioon representaatio – ketkä pääsevät tekemään taidetta ja ketkä näkyvät lavalla, hän summaa.
Saavutettavuuden huomiointi laajentaa taiteellista ajattelua
Orlando, oodi luonnolle on ainutlaatuinen kolmen esittävän taiteen tahon yhteistyö, jonka myötä Pirkanmaan Tanssin Keskus pystyy tarjoamaan työmahdollisuudet Ojaselle ja Shiwanille.
– On hienoa olla projektissa mukana, jossa on monta yhteistyötahoa ja nähdä miten he yrittävät tehdä jotain ennennäkemätöntä. Tästä projektista olen saanut uusia oivalluksia tulevia projekteja ajatellen, Shiwan pohtii.
Hän kertoo myös pohtineensa projektin aikana rakentavan dialogin tärkeyttä sekä sitä, miten ottaa huomioon jo varhaisessa vaiheessa millä ehdoilla teosta tehdään.
– Teos on kehittänyt minua koreografina ja ryhmän ohjaajana. Se on laajentanut taiteellista ajatteluani siitä, miten saavutettavuus voi toimia taiteellisena inspiraationa ja teoksen lähtökohtana, Ojanen kertoo.
Orlando, oodi luonnolle Frenckell-näyttämöllä 12.12.2025–20.1.2026. Teoksen koreografiasta ja ohjauksesta vastaa Wilhelmina Ojanen, dramaturgiasta ja suomennoksesta Tommi Kainulainen, äänisuunnittelusta Saija Raskulla, valo- ja videosuunnittelusta Jaakko Sirainen, pukusuunnittelusta Silja Kaarne, lavastuksesta työryhmä sekä Tampereen teatterin lavastamo. Sosiaalisen ja hoidollisen tuen mentorina toimivat Teatteri NEOsta Sanna Neuvonen ja Riikka Papunen. Teoksessa esiintyvät Noora Hakala (Teatteri NEO), Mari Heinilä (Teatteri NEO), Leevi Paalanen (Teatteri NEO), Riikka Papunen (Teatteri NEO), Kardo Shiwan (Pirkanmaan Tanssin Keskus) ja Lasse Viitamäki (Tampereen Teatteri). Teoksen tuottaa Pirkanmaan Tanssin Keskus ja Tampereen Teatteri.