
OTHERWISE Projects: What Doesn’t End In Water Ends In Light
What Doesn’t End In Water Ends In Light on trio kahdelle ihmisruumiille ja Näsijärvelle.
Ihmiskehon ja veden välinen rationaalisesti tunnistettu, erottamaton yhteys välittyy esityksessä kehollisena ja tunteellisena kokemuksena: otamme järven vesikehon tanssipariksemme. Liikumme sen fysiikan ja dynamiikan, vedenlaadun ja ekosysteemin tilan, alati muuttuvien äänien ja olomuotojen, syvien aikakerrosten, koettujen historioiden ja kuviteltujen tulevaisuuksien elävöittäminä.
Horjumme rakkauden ja riistämisen rajalla tämän päivän suhteissa itseemme, toisiimme ja elävään maailmaan. Muovaudumme ja synnytämme hybridin ihmis-vesi-esiintyjän ja liikekielen, joka horjuttaa normeja ja murentaa käsityksiä minän ja toisen, ihmisen ja luonnon, intiimin ja avaran, itsenäisyyden ja keskinäisriippuvuuden välillä.
Lopulta ruumiillistamme toisenlaisen tulevaisuuden: yhteisen vesikehon, jossa kehomme ovat sekä kietoutuneita että eriytyneitä toisistaan. Antaudumme sille, että – vain villi vesi voi synnyttää elämää.
Vain villi vesi voi synnyttää elämää.
Esitykset
- Perjantaina 19.9. klo 19
- Lauantaina 20.9. klo 19
Kesto noin 1 h.
Liput
- 20 e | peruslippu
- 10 e | alennuslippu
opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, esittävien taiteiden ammattilaiset - 10 e | pyörätuolilippu + avustaja
+ 2-2,50 e Lippuagentin käsittelymaksu
Paikka
Liikelaituri, Yliopistonkatu 58 D, 33100 Tampere
Katsojalle
Esitys sisältää osittaista alastomuutta ja tunteita herättävää materiaalia. Ikäsuositus on +12 vuotta.
TYÖPAJA
Työryhmä pitää kaikille avoimen ja maksuttoman työpajan keskiviikkona 17.9. klo 13–15. Työpajassa tutustutaan Riley-Shepardin Rewilding The Body -työskentelyyn, jossa tehdään muun muassa mielikuvitukseen perustuvia liikeharjoituksia. Ilmoittaudu työpajaan ma 15.9. mennessä.
Työryhmä
OTHERWISE Projects (Amsterdam, NL) Anna Riley-Shepardin johdolla pyrkii tekemään queer-ekologian periaatteista konkreettisia ja saavutettavia liikkeen ja immersiivisen esitystaiteen keinoin. Vastaamme monikriisin kutsuun olemassaolon suunnanmuutoksesta: tuotamme taidetta, joka yhdistää tieteen, teknologian ja taiteen, jakaen mahdollisempia tarinoita suhteestamme elävään maailmaan.
Anna Riley-Shepard (ohjaus, yhteisluominen & esiintyminen) on Vermontista kotoisin oleva ja Amsterdamissa työskentelevä monialainen taiteilija, esiintyjä, kirjoittaja, neurotieteilijä, fasilitaattori sekä sosiaalisen ja ekologisen muutoksen strategisti. Hän on opiskellut kognitiivista neurotiedettä ja tanssia Harvardin yliopistossa ja suorittanut kestävän kehityksen ohjelman Oxfordissa. Tanssijana hän työskentelee mm. Ogmia Dance Companyn (ES), Cie Joachim Schloemerin (CH/AT) ja Unusual Beings Dance Companyn (CH/DE) kanssa. Hän luo omaa taidettaan OTHERWISE Projectsin alla, ja hänen teoksiaan on esitetty muun muassa De Hortus Amsterdamissa (NL), WHOLE-festivaalilla (DE), Hongerige Wolf -festivaalilla (NL), INSTINCT Dance Festivalilla (USA), Danzhara Festivalilla (ES) ja Skin Festivalilla (CH). Lisäksi hän toimii tutkijana ja oppimisen suunnittelijana veteen keskittyvässä kansalaistiedehankkeessa PULSAQUA.
Maciej Beczek (yhteisluominen & esiintyminen) on Puolassa syntynyt ja Rotterdamissa asuva esiintyjä, koreografi, judoka, opettaja ja tutkija, joka erikoistuu mytologiaan ja kansanperinteeseen. Hänellä on myös osaamista korkeusrakentamisesta, lavastuksesta ja interaktiivisesta valaistuksesta. Hän valmistui vuonna 2014 Krakovan Ludwik Solski -näyttelijäkoulun tanssiteatteriosastolta. Hän on esiintynyt muun muassa Jacek Łumińskin Silesian Dance Theatressa (PL), Aura Dance Theatressa (LT), Wim Vandekeybusin ohjauksessa Het Nationalessa (NL), Het Weeshuis Theaterissa (NL) ja Totalitarian Body Collectivessa (DE). Hän ohjaa tanssiteatteriryhmää TerazNow Dance Theatre Company, jonka tuotantoihin kuuluvat muun muassa Ex Ego (2014), Digital Metaphors (2018), The Garden Of Earthly Delights (2021) ja WYRD (2024).
Lana Harris (yhteisluominen & äänisuunnittelu) on Yhdysvalloissa syntynyt kokeellinen muusikko, äänisuunnittelija, DJ, järjestäjä ja neurotieteilijä, joka työskentelee Berliinin, Lontoon ja Amsterdamin välillä. Hän on opiskellut kognitiivista neurotiedettä (Harvard BA; Freie Universität Berlin MSc) ja musiikkitiedettä (Cambridge MPhil), ja tekee tällä hetkellä väitöskirjaa auditiivisesta neurotieteestä University College Londonissa. Hän tuottaa monigenremusiikkia ja kokeellista tanssimusiikkia nimillä Mother’s Blood ja DJ LQ sekä yhtyeensä PersonBag kanssa. Hän säveltää musiikkia teatteriteoksiin, kuten July Weberin Omnivore (2022, Klosterruine x Pogo Bar; Ufer Studios) ja Anna Riley-Shepardin Rewilding The Body (2022–2024, Haiharan residenssi; INSTINCT Festival). Hän juontaa radio-ohjelmaa Gross Bisexual Rat Internet Public Radiossa ja toimii vuodesta 2021 alkaen SUCK THE LEMON -tapahtuman toisena kuraattorina – tapahtuma tuo yhteen radikaalia elävää taidetta, esityksiä ja musiikkia/DJ:itä. Hän rakastaa musiikkia, joka räjäyttää rationaalisuuden ja kutittaa selkäpiitä.