ALDA syventyy väheksyttyihin naisten töihin
14.8.2023Kirjoittaja: Emma Heinonen
“Teoksessa on virtuositeetin ja herkkyyden elementtejä. Katsojana tulet näkemään tanssijoita työssään ja pääset todistamaan sitä. Tavallaan se on kuin katsoisi jonkun maalaavan seinää.”
ALDA on tanssi-installaatio, jonka voi kokea Tampereen Finlaysonin alueella elokuussa. Teos on yhdistelmä visuaalista -sekä tanssitaidetta, missä katsoja voi vapaasti kulkea värikkäiden kankaiden täyttämässä tilassa tutkaillen tanssijoita läheltä tai kaukaa, uppoutua kokonaan ihmisäänistä muodostettuun äänimaisemaan sekä koskea ja katsella eri värisiä ja eri materiaaleista tehtyjä katosta riippuvia kankaita.
Koreografi Katrín Gunnarsdóttir kertoo saaneensa inspiraation teokseen perinteisistä naisten toteuttamista fyysisistä töistä, kuten ompelu, siivoaminen sekä huolenpito lapsista ja perheestä.
“Halusin tutkia laatuja, joita on tavallisesti ylenkatsottu, kuten pehmeys, hiljaisuus sekä huolenpitäminen”, hän kertoo.
Arkiset rutiinit, joita perinteisesti naiset toteuttavat yhteiskunnassa, toimivat teoksen lähtökohtana ja liikkeellisenä katalogina. Teos pureutuu yhteisöllisyyteen, toisteisuuteen ja muodostaa immersiivisen feminiinistä voimaa huokuvan maailman.
Pitkäkestoinen teos kiertää eri paikoissa
Gunnarsdóttir on kotoisin Islannista, jossa ALDA sai alun perin alkunsa ja jossa sitä esitettiin vuonna 2022. Projektia on esitetty myös Trondheimissa ja nyt se vierailee Tampereella osana OFF Tampere -sekä Finlayson Art Arean ohjelmistoa.
ALDA tarkoittaa aaltoa, mikä kuvastaa niin teoksen visuaalista maisemaa kuin myös projektin aaltoilua, polveilua erilaisiin ympäristöihin ja yhteisöihin. Gunnarsdóttir haluaakin työskennellä paikallisten taiteilijoiden kanssa tuodessaan ALDAa eri paikkoihin.
“Kenties projektin seuraavalla kierroksella meillä on “huolenpidon armeija” tanssijoita!”
– Katrín Gunnarsdóttir
“Pohdimme, miten voisimme kiertää teoksella ilman, että joutuisimme kuljettamaan koko työryhmän mukana ja miten voisimme ottaa paremmin mukaan paikallisia yhteisöjä. Esimerkiksi Trondheimissa työskentelimme äitien kanssa ja Tampereella Finlaysonin vanhan tekstiilitehtaan historia kietoutuu teokseen loistavasti.”
Teoksessa esiintyvät Pirkanmaan Tanssin Keskuksen tanssitaiteilijat Wilma Seppänen, Wilhelmina Ojanen ja Essi Koivula sekä Tampereen konservatorion opiskelija Julia Tamminen. Teoksen ensimmäisellä esitysviikolla mukana on myös vierailija Islannista, tanssitaiteilija Védís Kjartansdóttir.
“On upeaa, että meillä on Védís mukana! Kun hän saapui, oli hienoa, miten tutustuimme ikään kuin itse teoksen kautta, tanssien ja laulaen. Hän on hyvä fyysinen muistutus siitä, että teoksella on pitkä historia ja me olemme osa aikajanaa”, Wilma Seppälä pohtii.
“Kenties projektin seuraavalla kierroksella meillä on “huolenpidon armeija” tanssijoita mukana!” Gunnarsdóttir naurahtaa.
Pois paineistetusta tanssijan roolista
Installaatio kestää kerrallaan viisi tuntia, jonka aikana jokaisella tanssijalla on kolmen tunnin vuoro. Pitkäkestoisuuteen pohjautuva teos vaati koreografilta erilaista työskentelytapaa.
“Tein teosta varten tutkimusta feminismistä ja naisten yhteisöllisestä fyysisestä työstä ja sen kautta halusin tehdä teoksesta tanssijoille mukavan – jotta he eivät kokisi rakenteen olevan painostava, vaan että he voisivat ottaa sen omakseen”, hän kertoo.
Teoksessa tanssijat toteuttavat niin liikemateriaalia kuin improvisoitujakin scoreja. Heillä on teoksen sisällä päätösmahdollisuuksia ja koreografin ohjeena on ollut, että teoksesta voi esimerkiksi välillä astua ulos tai pitää taukoja.
“Esiintyjällä on oma ääni ja hän on luova”, Gunnarsdóttir kiteyttää.
“Esiintyjänä otan sen (3 tuntia) ikään kuin pitkänä meditaationa. Vaikka yleisö voi sukeltaa sisään ja kävellä ympäriinsä, minun ei tarvitse vetää heitä mukanani tai pakottaa tanssimaan kanssani, minun ei tarvitse ikään kuin esiintyä ekstraa yleisölle”, Seppälä avaa.
Katsoja valitsee
Installaatio levittäytyy Finlaysonin alueen, Media 54 gallerian suureen, avonaiseen tilaan. Katsoja saa itse päättää milloin saapuu tilaan ja miten kauan hän siellä viettää aikaa. Katsojan on mahdollista myös esimerkiksi palata katsomaan teosta toisena aikana.
“Pyydän ihmisiä hidastamaan. Kuten katsoessasi maisemaa luonnossa, et odota että jotakin tapahtuisi sinulle, vaan on sinun tehtäväsi löytää jotakin sieltä. Jos odotat hetken, saatat nähdä esimerkiksi muurahaisten liikkuvan katsoessasi maata.”
Tällä tavoin teos on Gunnarsdottirin mukaan lähempänä visuaalista taidetta, installaatiota. Teoksessa katsoja on aktiivinen ja on hänen päätettävissään, miten paljon hän sitoutuu teokseen.
“Pyydän ihmisiä hidastamaan. Kuten katsoessasi maisemaa luonnossa, et odota että jotakin tapahtuisi sinulle, vaan on sinun tehtäväsi löytää jotakin sieltä.
– Katrín Gunnarsdóttir
Teos eroaa myös paikkasidonnaisista teoksista, joissa Gunnarsdottiirn mukaan katsoja usein odottaa ikään kuin jotain merkittävää tapahtuvan.
“Olemme yrittäneet tanssijoiden kanssa siirtyä tavanomaisesta dramaturgiasta siihen, että vain olemme tilassa.”
Riippuen ajankohdasta ja päivästä, katsojat näkevät todennäköisesti hyvin erilaisen teoksen.
“Se on kuin käymisprosessi, se löytää jatkuvasti uusia asioita eikä sitä voi pysäyttää. Sen vain täytyy olla.”
ALDA nähtävissä Finlaysonin alueen Media 54 galleriassa 20.8. saakka.
Aukioloajat:
Keskiviikko-sunnuntai 16.–20.8. klo 13–18
Tapahtuman kokonaiskesto on 5 h. Katsojan päätettävissä on, kuinka kauan hän viipyy paikalla. Tapahtumaan voi tulla milloin tahansa sen aikana.
Sopii kaikenikäisille. Näyttelyyn on maksuton sisäänpääsy.
Lisätietoja teoksesta täältä.